Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

26 maj 2015

Del 6: Fyra platser jag gärna besöker

Nu börjar det faktiskt bli ganska knivigt att välja. Bara fyra... Prioriteringar, prioriteringar... Sätter mig lite på prov det här. Jag som gärna vill mycket och har lite svårt att säga nej utan ofta proppar in så mycket det går. Vilket också straffar sig ibland.

Prioriteringen blev till slut så här:

1. Hemma. Jag är väldigt hemkär. Älskar känslan när jag kommer hem och liksom kan slappna av och släppa fasader och artigheter och bara skrota runt i mysbrallor, sköna träningstights eller långkalsonger.

2. San Diego. Jag var lite USA-förälskad när jag gick i gymnasiet. Drömde om ett år på high school. Besökte dock inte USA för första gången förrän 2009, men har å andra sidan varit där mycket sedan dess, främst i jobbet. San Diego är den enda amerikanska stad jag hittills tyckt om på riktigt, och den tycker jag riktigt mycket om! Finns ju till och med trottoarer och cykelvägar! Och ett alldeles särskilt ljus. Sandstränder och palmer. Småskalig storstadsfeeling med fina hus. Riktigt bra shopping. Atmosfär och avslappnadhet (finns det ordet?). God mat. Sa jag ljuset?

En kväll på en helt makalös fiskrestaurang i San Diego. Foto: M. Eklund

Ljuset. Foto: M. Eklund

I väntan på ännu ett fantastiskt restaurangbesök. Foto: M. Eklund
Trottoar. Händer inte jätteofta i USA. Foto: M. Eklund

3. Norge. Jag valde länge mellan "i fjällen" och "vid vatten" och insåg sedan att Norge ju är stället (eller ja, landet) där man ofta får både och! Fjord och fjäll. Fjällbäckar och glaciärer. Hav och snöklädda toppar.

Vårt fina (men ruggigt kalla) badställe när jag bodde i Norge. Foto: M. Eklund

Foto: privat

Fjord och fjäll. Foto: privat

4. I skidspåret. "Du blir så glad och rosig om kinderna när du åkt skidor". Det säger väl egentligen allt. Jag minns hur jag tyckte riktigt illa om svettig, bakhal längdåkning när jag var liten. Nu har jag lärt mig att inte bylsa på mig, och förstått hur man får fäste och susar i nerförsbackar. Tur för mig att skidspår finns runt knuten till punkt 1!

Foto: M. Eklund
 Nästa del blir del 7: Tre saker jag ser fram emot.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida