Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

31 december 2013

Nyårslöfte

Nu när jag varit föräldraledig och därmed har lite lägre inkomst än vanligtvis så har jag funderat (extra) mycket på det här med konsumtion. Ännu mer funderingar blir det ju såhär i konsumtionshetsen som omger en kring jul. Jag tycker faktiskt det är motbjudande ibland hur man konsumerar och konsumerar, ofta utan att tänka efter ett endaste dugg.

Förmodligen är jag inte ett dugg bättre än någon annan på den fronten, men jag har blivit mycket bättre än jag var för några år sedan, och det är det som räknas; hur man bättrat sig jämfört med sig själv. Jag tänker efter mer vad jag köper, om det är nödvändigt, och nöjesshoppar mycket mindre. Även om jag nog aldrig varit en sån där riktig storshoppare faktiskt.

Trots lägre inkomst så går det absolut ingen nöd på mig nu, och det mesta som shoppas är till en liten en. Jag klarar mig finfint på mindre än det vanliga. Det har också gjort att jag tänkt en hel del på det här med utgifter och konsumtion. Hur mycket man skulle kunna spara om man slopade det där onödiga som handlas in.

Häromveckan började jag dessutom Projekt garderobsrensning, vilket var ytterligare en bricka i spelet. Jag skrattade högt åt mig själv när jag insåg hur mycket kläder jag har, framför allt träningskläder, som inte används sådär jätteofta. Jag menar, man behöver faktiskt inte nitton träningströjor och tjugotre träningslinnen... Ett betydande antal av dem ska nu få bättre behövande ägare.

Så med allt det här i åtanke tänkte jag, till skillnad från förra året, faktiskt avge nyårslöfte i år. Jag döper det till medveten konsumtion. Det ska inte köpas massa onödiga prylar bara för att man kan, för att förnyelse är kul eller för att det är billigt eller nåt. Istället utmanar jag mig själv att klara mig fint på det jag har. Att inte köpa nya saker förrän något behöver bytas ut. Att tänka en gång till på om en pryl verkligen behövs eller bara är kul för stunden. Att fundera över varför jag vill/behöver köpa.

Min gissning är att detta kommer ge en hel del extra sparkronor. Rakt in på upplevelsekontot tänker jag mig. För upplevelser är något jag fortfarande tycker är väl värt att lägga pengar på. Något som skapar roliga minnen. Som ger glädje. Som stärker kropp och sinne.

Gott Nytt 2014!

Etiketter: , ,

2 kommentarer:

Anonymous Snorkkis sa...

Mycket klokt tänk här! Gillar minimalisttänk men kan nog verkligen bli bättre på det. Gott nytt, medvetet 2014!

1 januari 2014 kl. 14:44  
Blogger Malin - Lite längre sa...

God fortsättning du också! Märker att jag också kan bättra mig, har varit på väg att falla i fällan redan :-)

4 januari 2014 kl. 13:03  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida