Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

9 augusti 2013

Listad

Jag är en riktig list-människa. Det är en sån underbar känsla att kunna bocka av saker på en lista. Känna att man gjort det man föresatt sig. Det är främsta anledningen till att jag skriver Att göra-listor t ex på jobbet. Särskilt de där smått kaotiska dagarna är det skönt att kunna se på papper att man ändå uträttat något, fast det inte alltid känns så.

Men det är inte bara Att göra-listor som kan vara bra. Planering i allmänhet underlättar min vardag och är faktiskt något jag gillar.

Matlistor säkerställer t ex att jag äter hyfsat varierad kost med både fisk, kyckling och vegetariskt. Ibland kött, och så till det så varierade tillbehör som möjligt.

Maxlistor är också mina good-enough-listor. De använder jag i särskilt stressiga tider, eller nu när jag vill tagga ner under föräldraledigheten. De innehåller ett antal punkter jag vill få gjort, och är då allt jag behöver göra under perioden jag gjort den för. Inga nya punkter får komma upp på listan innan allt är avbockat och perioden är till ända. Jag låter såklart inte listan begränsa mig utan gör naturligtvis annat också, men använder dem som minnesstöd för viktiga saker, och som begränsning för att inte göra eller ta på mig för mycket i perioder där jag behöver begränsa mig själv för att orka. Eller för att lättare kunna koppla av och bara vara. Eller för att inte fastna i oändliga Att göra-listor som aldrig blir kortare.

På-sängbordet-listan är en stressreducerare av topp-tio-karaktär. Själva listan befinner sig inte nödvändigtvis på sängbordet, men den uppstod där, när jag under en period låg vaken och grubblade på saker. Jag upptäckte att om jag skrev ner dem kunde jag släppa dem för stunden, sova gott och ta itu med dem på dagtid. Numera sover jag i princip alltid som en stock, men har ändå en sådan lista, för saker jag tänker på eller behöver minnas men inte kan/vill spendera energi på just nu.

Jag gillar att skriva ner saker för att rensa huvudet. Det är något jag använder för att få utrymme för roligar/viktigare/mer kreativa tankar. Men jag har även idé-listor (t ex namnlistor under graviditeten, blogginlägg jag funderar på, recept etc), bra att ha även för de kreativa tankarna. Inser att det kan låta helt inrutat och tråkigt med alla listor, men för mig är det mer en typ av visualisering, konkretisering och minneshjälp. Och, inser jag, eftersom jag har rätt många olika listor, en del av min personlighet!

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Anonymous Ingmarie sa...

Jag gör nästan likadant!
Tror det beror på att min hjärna rinner över annars.;-)
Ffa är det "to do listor". Däremot aldrig handlingslistor till affären för det kommer jag ihåg utantill. Konstigt...

14 augusti 2013 kl. 22:37  
Blogger Malin - Lite längre sa...

Ja, kanske är det avlastning man använder det mest till. Men ibland undrar jag om man inte gör minnet en björntjänst genom att göra det för lätt för det och skriva ner saker istället för att hålla det i minnet

16 augusti 2013 kl. 14:17  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida