Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

1 februari 2013

Yogi

Med början idag och några veckor framåt har jag skaffat mig ett mycket välbehövligt fredagsnöje. Efterlängtat av både kropp och själ. Förhoppningsvis också ett redskap för vad som komma skall. Gravidyoga. Jag har gått flera kurser i kundaliniyoga hos Yogakraft tidigare och kände mig rätt säker på att det skulle vara "min" yogastil, och jag hade rätt. Bara att komma in i deras lokal, känna doften av Yogi-te, landa i den lugna bakgrundsmusiken, krypa i bekväma kläder och sätta sig på yogamattan av ull gjorde att jag kom ner flera varv i varv.

Omgiven av levande ljus, gongar och dämpad belysning guidades jag av Jenny genom ett 75 minuters-pass med fokus på att sträcka ut och öka rörlighet, och tiden försvann utan att jag hann blinka kändes det som. Det är ju svårt att säga om jag kommer ha någon nytta av den här typen av yoga just under förlossningen, vilket nog är tanken, men jag har definitivt nytta av det nu. Gärna oftare än en gång i veckan. Så kanske kommer jag mig nån gång för att hemma-yoga gravid-style. Antingen med handledningen från dagens pass, eller med min gravidyoga-dvd.

Eller, jag har faktiskt två, men den ena skulle jag faktiskt inte rekommendera till någon. I alla fall inte någon som gillar samma yogastil som jag. För mig är den (trots att den verkar vara en av de mest sålda) alldeles för militärisk på något vis. För beordrande, skarp och lite opersonlig. Deltagarna ser inte särskilt bekväma ut heller, kniper med ögonen och blir tillrättavisade flera gånger. Avslappningen däremot var lugn och fin. Efter att ha testat en gång har den hamnat långt ner i byrålådan.

Den andra, som jag däremot har använt flera gånger, gillar jag. Den är mer åt kundalini-hållet också (ja, jag är väl fast där antar jag) och precis sådär lugn och rogivande som jag vill ha det. Innehåller en riktigt härlig meditation i slutet och mestadels klassiska övningar. Nackdelen är dock att det är en gammal videoinspelning som konverterats till DVD och därför är den inte så "snygg" som nygjorda DVDer, och faktiskt var den lite svår att fatta hur man skulle få igång första gången jag testade. Men när man väl kommit till innehållet slår den den första med hästlängder.

Även om "the real stuff" med live-lärare fortfarande är det allra bästa!

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida