Lite längre

- av glädje, i balans, med energi

21 januari 2013

Kosttillskott

Jag är generellt ganska skeptisk till det här med kosttillskott. Försöker istället äta så bra och varierat som det går och inbillar mig att jag därigenom får i mig hyfsat tillräckliga mängder av vitaminer, mineraler och andra näringsämnen. Men en del tillskott sägs ju vara nödvändiga för oss nordbor - särskilt på vintern. Jag tänker såklart på D-vitamin. Men även här är jag skeptisk. Jag har aldrig ätit D-vitamintillskott på vintern, utom möjligtvis när jag fick droppar som litet barn (vilket jag antar att jag fick).

Nu på sistone har det ju dock pratats en del om just D-vitaminen och jag har särskilt blivit rekommenderad att pröva Holistics variant. Men jag har inte hakat på "trenden" ännu. Framförallt eftersom barnmorskan sagt att man inte ska, om man inte äter väldigt dåligt och ovarierat. Och det gör jag ju inte. Mjölken jag dricker, som laktosintolerant, är D-vitaminberikad. Fet fisk och ägg är också mycket regelbundna inslag i min kost. Så jag är fortfarande skeptisk till att jag skulle ha D-vitaminbrist i någon större omfattning.

Än mer skeptisk blev jag när jag i lördagens tidning läste om ett test som Testfakta gjort, som visade att inte en enda tillverkare höll den mängd vitamin som förpackningen utlovade. Den ovan rekommenderade varianten var så långt som 52% ifrån angivelsen på förpackningen, uppåt. Närmast av de som testades kom ACO, som bara var 2% ifrån vad de angett på förpackningen, och längst ifrån var Self, med 86%. Hela testet finns här.

Samtidigt blev jag faktiskt skeptisk mot testet, eller är det egentligen mot alla sådana här "tidningstester", eftersom de säkerligen ofta visar precis vad de vill visa, och i vissa fall nog är "köpta". Mycket riktigt så verkar just det här testet innehålla en hel del felaktigheter, i alla fall enligt Holistic. Samtidigt som Motala-företaget enligt lokalpressen inte alltid uppfyller krav från myndigheter eller andra instanser.

Så vart vill jag egentligen komma? Jo, att just detta, med ständigt motstridig information, är anledningen till min skepsis mot alla möjliga kosttillskott. Hur ska man veta vilka tillskott som är ok att använda och inte, som vanlig konsument? När det gäller just D-vitamin så sägs det (i Testfaktas artikel, vilket dock motsägs av EUs livsmedelsverk enligt Holistic i deras uttalande) att D-vitamin i stora mängder förkalkar bl a njurar, så man vill ju liksom inte riskera att överdosera. Hur vet jag vem av dem som har rätt (förutom att jag såklart kan utöva viss källgranskning)? Varför ta risken? Vad är egentligen skadligast? Den eventuella vitaminbristen eller den eventuella överdoseringen?

Nä, jag är fortfarande skeptiskt till tillskott generellt, det här var bara ett exempel. Fortsätter nog med vanlig hederlig mat istället tills någon motbevisar mig om att något annat är nödvändigt (läs: prover som visar brist eller liknande). Även om det säkerligen är så att det är otroligt mycket konstigheter jag får i mig via mat också, vilket man kan grubbla sig fördärvad över också, men just tillskott känns på något vis så uppenbart konstgjort. När jag tänker efter så tror jag faktiskt det är just känslan som gör att jag tvekar. Det känns bättre att äta ett ägg eller en bit fisk, även om jag inte kan säkerställa hur det producerats. Logiskt? Säkerligen inte...


Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida